Mărturisire: Vreau să ascult oamenii cu care vorbesc, vreau să fiu un bun ascultător atunci când port o conversație cu fiica mea, cu partenerul meu, cu prietena mea – la urma urmei, atenția este cel mai rar și mai pur tip de generozitate, cel puțin așa ne spune psihologul Jordan Peterson într-una dintre cele “12 Reguli pentru Viață”.
Dar uneori simt că am un sfat foarte bun și nu mă pot abține să nu îl dau afară.
Așa că, am stat eu cu mine așa și am cugetat și mi-am dat seama ce vreau să schimb în conversațiile mele cu cei din jur, fie că sunt elevii de la școala de actorie, fie că sunt apropiații mei.

1. Să folosesc fraza magică: Sunt atât de bucuroasă și recunoscătoare că mi-ai povestit mie despre asta.
Da, pentru că nu de puține ori vin la mine prieteni și îmi povestesc chestii pentru care primul instinct, primul gând este “Ceee??? Cum ai putut să faci asta? “
Normal că nu o spun, dar încep prin a mă da pe mine de exemplu după care vin cu o replică moralizatoare.
Cred însă că replica : “Mă bucur că te-ai simțit suficient de confortabil să-mi spui mie asta.” liniștește spiritele pentru ca persoana să comunice mai mult și eu să-mi adun puțin gândurile pentru a oferi exact ceea ce are nevoie interlocutorul.

2. Dacă comunicarea este cu copiii, definiți starea sau emoția.
Definirea stării emoționale este extrem de utilă pentru copii, dar este la fel de importantă și pentru adulți.
Dacă copilul tău spune cu furie: „Uf, îmi urăsc colegii, îmi vine să îi strâng de gât”, poate exista un instinct în a contesta starea și cuvintele grele spuse de copil.
Mie clar îmi vine “Rux’ nu mai vorbi așa!”
Dar primul lucru este să definești cum se simt. Dacă spui ceva de genul „Uau, ești foarte supărată”. Răspunsul va fi „DA!!!! Asta este!”Vei vedea că se vor relaxa instantaneu. Oamenii cred că, spunând exact ceea ce simte o persoană va înrăutăți situația.
Dar nu e așa. Persoana se va simți ușurată și va realiza că a fost auzită și asta își dorește cu adevărat de la un interlocutor în care are încredere.

3. Fii deschis
Există două tipuri de întrebări: cele din curiozitate și cele critice. De exemplu, dacă cineva vă spune că șeful lui a țipat la el în această dimineață, întrebarea critică ar putea fi: „Da ce ai făcut?”
În schimb, ar trebui să fii deschisă și curioasă. Ai putea să întrebi: „Doamne, ce s-a întâmplat? Cum te-ai simțit? Ce crezi că se va intampla?”
Încercați cu adevărat să aflați mai multe despre persoana care vorbește, ajutați-o să se deschidă arătând că vă interesează.

4. Repetați anumite lucruri din ceea ce vă povestește
Da, asta tot de la Jordan Peterson am învățat-o și o fac frecvent cu Ruxi, fiica mea.
Este foarte important să repeți lucrurile pe care le auzi povestite. Și ca să-ți dau un exemplu clar :” Stai să văd dacă am înțeles. Ți-a întâmplat asta… Cred că ai suferit enorm. “ Și atunci poate că persoana cu care stai de vorbă va spune, da! Sau poate va începe să povestească mai mult și se va simți ascultată și înțeleasă.

5. Rezistați impulsului de a rezolva problemele.

În timp ce ascultăm, mai ales bărbații, dar și noi femeile încearcăm să rezolvăm problema ceea ce transmite, în mod inconștient “Nu am timp de vorbă despre asta acum, hai să o rezolvam repede.”, sau la bărbați “ Ce atâta trăncăneală, îți rezolv eu problema.”.
Dacă partenerul tău vine acasă de la serviciu și spune: „Sunt terminat, am pierdut o suma mare de bani”, un răspuns ar putea fi: „Vai de mine, cum poți să-l recuperezi?” Dar, în schimb, normal ar fi să-l întreabăm cum se simte și dacă îl poți ajuta cumva. El are nevoie să știe că vei fi acolo, alături chiar dacă nu își vor recupera niciodată banii. Uneori, oamenii își doresc ajutor pentru rezolvarea problemelor, însă întâi de toate asigură-te că știe că ai înțeles starea în care se află și ești acolo, apoi găsiți soluții.

Deci chiar mi-am propus să fiu un ascultător pentru problemele prietenilor mei.Nu este un act de caritate să asculți oamenii din jurul tău ci chiar îți transformă conversațiile în comunicare autentică.

Write A Comment